Η παπάρα της εβδομάδας
Η Σώτη Τριανταφύλλου αναρωτιέται:Τέλος, σε τι χρησιμεύουν οι τόσες εκκλησίες; Γιατί οι πιστοί δεν προσεύχονται στο σπίτι τους; Τι θα συνέβαινε αν οι μισές μετατρέπονταν σε δημόσια σχολεία; Ή σε πάρκα;
Απο εδώ.
Τέλος, σε τι χρησιμεύουν οι τόσες εκκλησίες; Γιατί οι πιστοί δεν προσεύχονται στο σπίτι τους; Τι θα συνέβαινε αν οι μισές μετατρέπονταν σε δημόσια σχολεία; Ή σε πάρκα;
17 σχόλια:
Και γιατί παπάρα δηλαδή;
Και γιατί παπάρα δηλαδή;
Τώρα, κανονικά η απάντηση είναι το αγγλοσαξωνικό "if you have to ask, you will never know" —ή το σαββοπουλικό "Που να σου εξηγώ...".
α) Η κα. Τριανταφύλλου δεν πιστεύει και δεν βλέπει την χρησιμότητα των εκκλησιών. Η κοινωνία στην οποία ζει πιστεύει και την βλέπει —και ιστορικά έχει επιλέξει την ανέγερση τους και την συντήρησή τους. Έχει την εντύπωση μήπως ότι θα αναιρέσει μια ιστορική πολιτισμική επιλογή με την διατύπωση της ηλίθιας απορίας της;
β) Πιστεύει ειλικρινά κανείς ότι η λύση στο αστικό πράσινο ή στην έλλειψη σχολείων (;) είναι το γκρέμισμα των εκκλησιών και η ανέγερση πάρκων ή σχολείων στην θέση τους; Δηλαδή δεν καταλαβαίνει η συγγραφέας, ό,τι και ο τελευταίος ηλίθιος, ότι δηλαδή η έλλειψη πρασίνου και σχολείων δεν οφείλεται στο ότι ...λείπουν οι χώροι, αλλά σε συμφέροντα των πολιτικών και των εργολάβων;
Και ότι είναι πάγια τακτική η οποία αντικατοπτρίζεται π.χ. στην μείωση των δαπανών για την παιδεία (επομένως ούτε να συντηρηθούν τα υπάρχοντα σχολεία γίνεται, πόσο μάλλον να κτιστούν πάρκα) και στο κτίσιμο κάθε αστικού πράσινου χώρου για την ανέγερση εμπορικών κέντρων —δες πόσες εστίες πρασίνου έχουν αποδωθεί σε τέτοιους σκοπούς. Για να μην πούμε για την κακοσυντήρηση των υπαρχόντων πάρκων.
γ) Η συγγραφέας έχει πάει φαντάζομαι σχολείο —σπούδασε κι όλας. Δεν έχει μάθει γιατί "οι πιστοί δεν προσεύχονται στο σπίτι τους"; Ότι δηλαδή η ορθόδοξη τουλάχιστον λατρεία είναι δημόσια και κοινωνική, και ότι η λέξη "εκκλησία" (σύναξη του κόσμου) αυτό ακριβώς εκφράζει; Μήπως δεν ξέρει ότι το ίδιο —η δημόσια δηλαδή λατρεία— συμβαίνει στις περισσότερες θρησκείες του κόσμου —και το τι δηλώνει ιστορικά, κοινωνιολογικά, ψυχολογικά και θρησκευτικά αυτό;
και δεκάδες άλλες ενστάσεις...
Οι Τούρκοι που είναι "προχώ" συμφωνούν μαζί της και τις κάνουν σταύλους ή εμπορικά κέντρα!
Δεν κάνουν και το τζαμί σε μας mall, να λυθεί το πρόβλημα του Ελαιώνα και να φχαριστηθεί η Διδώ...
Κατ' αρχάς, τη χρησιμότητα των ναών αυτών την αναγνωρίζει όχι η κοινωνία αλλά ένα μέρος της (η πλειοψηφία, το δέχομαι). Αν γκρεμίζονταν κάποιοι ναοί για να γίνουν πάρκα, θα ήταν μία λύση για το περιβάλλον. Σε αυτό βέβαια θα έπρεπε να συναινέσει η Εκκλησία της Ελλάδος ή, ακόμα καλύτερα, να το προτείνει, πράγμα απίθανο. Επίσης, μπορεί η ορθόδοξη λατρεία να είναι δημόσια, αλλά αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με κάποια από αυτά που δίδασκε ο Ιησούς. Αλλά ξέχασα: αυτή η λατρεία δεν έχει καμία σχέση με τον Ιησού...
Αυτά και τα "δεκάδες" άλλα επιχειρήματα δεν είναι, νομίζω, ικανά να βγάλουν αυτή την απορία "ηλίθια" μιας και αποτελούν απλές διαπιστώσεις για το τι ισχύει. Μπορούν όλα αυτά να πάψουν να ισχύουν αν υπάρξει ανάγκη ή/και θέληση.
Αν γκρεμίζονταν κάποιοι ναοί για να γίνουν πάρκα, θα ήταν μία λύση για το περιβάλλον.
Μιλάς σοβαρά;
Αυτή είναι η πολεοδομική λύση που απαιτεί και καλύπτει το αστικό περιβάλλον της Αθήνας;
Σε αυτό βέβαια θα έπρεπε να συναινέσει η Εκκλησία της Ελλάδος ή, ακόμα καλύτερα, να το προτείνει, πράγμα απίθανο.
Γιατί, ποιός είπε ότι οι ναοί είναι διαθέσιμοι για γκρέμισμα —και λείπει μόνο η συμφωνία της Εκκλησίας;!
Επίσης, μπορεί η ορθόδοξη λατρεία να είναι δημόσια, αλλά αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με κάποια από αυτά που δίδασκε ο Ιησούς.
Όπως ποιά;
Επίσης η θρησκεία είναι ιστορικό φαινόμενο. Δεν περιορίζεται στο τι είπε ο ιδρυτής της ή τι δεν είπε, αλλά στο ποιές μορφές έχει πάρει ιστορικά και κοινωνικά. Εδώ και 2,000 περίπου χρόνια οι εκκλησίες είναι μέσα στις εκφράσεις τις συγκεκριμένης θρησκείας.
Επίσης πέρα από αυτά που δίδαξε ο Ιησούς υπάρχουν αυτά που συμπλήρωσαν οι Πατέρες της εκκλησίας, οι Άγιοι και το θρησκευτικό σώμα.
Αλλά ξέχασα: αυτή η λατρεία δεν έχει καμία σχέση με τον Ιησού...
Αυτό πως προκύπτει;
Αυτά και τα "δεκάδες" άλλα επιχειρήματα δεν είναι, νομίζω, ικανά να βγάλουν αυτή την απορία "ηλίθια" μιας και αποτελούν απλές διαπιστώσεις για το τι ισχύει. Μπορούν όλα αυτά να πάψουν να ισχύουν αν υπάρξει ανάγκη ή/και θέληση.
Όχι, ιστορικά ισχύοντα φαινόμενα αλλάζουν μέσω της ιστορίας —και η αλλαγή παίρνει δεκαετίες, αλλαγές στις κοινωνικές πεποιθήσεις, κλπ.
Σε καμμία περίπτωση πάντως δεν αλλάζουν από την πρόταση μιας αθρογράφου σε μια φρη πρες.
Για να δείς λίγο το μέγεθος της παπάρας, φαντάσου την πρόταση διαμορφωμένη ως την ισοπέδωση του Παρθενώνα
για να γίνει εθνικό πάρκο.
Έγραψα ότι θα ήταν μία λύση, όχι Η πολεοδομική λύση που έχει ανάγκη η πόλη! Θα ήταν μια κάποια συνεισφορά στην αποσυμφόρηση.
Φυσικά και δεν είναι διαθέσιμοι οι ναοί για γκρέμισμα! Δεν είμαι τυφλός να μη βλέπω μπροστά μου! Υποθέσεις έκανα.
Τώρα για τον Ιησού, πιστεύω Αγία Γραφή θα έχεις, ρίξε καμιά ματιά. Δυστυχώς, δεν θυμάμαι απέξω τα επίμαχα εδάφια για να σε διευκολύνω. Η σχέση της λατρείας αυτής με τον Ιησού (δεν) προκύπτει διαβάζοντας αυτά τα κείμενα, δεν είναι δύσκολο.
Φυσικά και οι αλλαγές παίρνουν χρόνια, πολλές φορές και αιώνες. Αυτό δεν απαγορεύει σε κανέναν να προτείνει ή να λέει τη γνώμη του! Αν δεν γίνει αυτό από κάποιους (και δεν εννοώ απαραίτητα την Τριανταφύλλου την οποία δεν διαβάζω) τότε πώς θα αλλάξει κάτι;
Όσο για τον Παρθενώνα, η σύγκριση με σκότωσε! Πώς ένα μοναδικό κτίσμα μπορεί να σταθεί δίπλα σε χιλιάδες πανομοιότυπα κτίσματα; Φυσικά υπάρχουν και χριστιανικοί ναοί που αποτελούν μνημεία και αριστουργήματα αλλά η μεγάλη πλειοψηφία χτίζονται ως παραρτήματα, αν με πιάνεις...
@ Μιχάλη,
για να σε διευκολύνω (ή μάλλον ... δυσκολέψω) στο θέμα Χριστός και ναοί, να πώς τα συνέδεσε ο ίδιος σε μια από τις θεωρούμενες ως τις πλέον επαναστατικέ πράξεις του:
"Ο Ιησούς μπήκε στο ναό του Θεού κι έδιωξε όλους αυτούς που πουλούσαν και αγόραζαν στο χώρο του ναού, και αναποδογύρισε τα τραπέζια των αργυραμοιβών και τα καθίσματα αυτών που πουλούσαν περιστέρια. Και τους είπε: 'Η Γραφή λέει, Ο οίκος μου πρέπει να είναι οίκος προσευχής. Εσείς όμως τον κάνατε σπήλαιο ληστών'." (κατά Ματθαίον, 21, 12-13).
Για τα πάρκα, θα πρότεινα να ξεκινήσουμε από κάτι άλλα κτίρια δημόσιας αποχαύνωσης και πολύ μαζικότερης προσέλευσης, αλλά το αφήνω και πάω να πιω καφέ.
Καλημερούδια!
Και μένα απλοποιημένη παπάρα μου φαίνεται
Αγαπητέ hollow sky, το απόσπασμα που αναφέρεις μάλλον με δικαιώνει παρά με δυσκολεύει καθώς η κατάσταση που ο Ιησούς αντιμετώπισε μέσα στο ναό είναι η ίδια που επικρατεί σήμερα. Βέβαια, ως γνωστόν, τα τέσσερα κανονικά ευαγγέλια περιέχουν πολλά σημεία στα οποία δεν συμπλέουν για γνωστούς λόγους και θα βρεις και αποσπάσματα στα οποία ο Ιησούς μιλάει για την κατ' ιδίαν προσευχή ως τον σωστό τρόπο λατρείας.
Τώρα για τα κτήρια, είμαι σίγουρος ότι ο καθένας θα έχει τις δικές του προτάσεις! :)
@ Μιχάλη,
γι' αυτό είπα ότι θα σε διεύκολύνω ή μάλλον δυσκολέψω! ;-)
Γιατί το απόσπασμα συμφωνεί μαζί σου ως προς την κατάσταση που επικρατούσε/εί μέσα στους ναούς αλλά διαφωνεί ως προς το ότι ο φίλος ήταν κατά των ναών` ίσα ίσα τους υπερασπίστηκε από τους τραπεζίτες (ω!) και τους καταστηματάρχες (ω!) ... ειδάλλως, αν συμφωνούσε μαζί σου ως προς το σημείο 2, θα πρότεινε ως άλλη Σώτη, "να τους κάνουμε πάρκο". :-)
Κατά τ' άλλα. Σε πολλά σημεία τα ευαγγέλια δεν συμπλέουν; Τι λες ρε παιδάκι μου! Απαπαπαπαπά! Βγαίνω απ' τα ρούχα μου! Μα να μην κάτσει το ιερατείο να τα ... στρώσει κάπως τα κείμενα, να συμφωνάνε, να πάει το ποίημα όλο ρίμα, χωρίς τραμπάλες; Χάνω πάσα ιδέα για το ιερατείο! :-))
Για τα κτίρια, ναι, εξαρτάται πού εντοπίζει κανείς μαζική αποχαύνωση τη σήμερον ημέρα. :-ο
Καληνυχτίζω.
Καλό βράδυ! Θα τα πούμε και στο δικό σου μπλογκ!
Να κάνω κι εγώ μια βαθυστόχαστη ερώτηση;
Είναι ανόητη εκ του φυσικού ή κάνει προσπάθεια; Και η φασίζουσα τοποθέτηση είναι δική της ή της έχει υπαγορευθεί;
Nτάξει, πιθανόν η Σ.Τριανταφύλλου να έχει κάποιο κόλλημα με τμήματα της ελληνικής ταυτότητας (το πιθανόν ήταν ευγενικό) . Αλλά το ότι εσύ από ολόκληρο το άρθρο της απομόνωσες 2 φράσεις (έστω ανόητες) μου δείχνει ότι είσαι πάρα πολύ προκατειλλημένος.
Το άρθρο της συνολικά είναι πολύ ενδιαφέρον και με πολλά σωστά σημεία . Και να σου πω κάτι : Oταν κάποιος (κάποια εν προκειμένω) που θα μπορούσε άνετα να την είχε κάνει γι'αλλού ή να αδιαφορεί , προσπαθεί να βελτιώσει την πόλη που γεννήθηκε και ζει , τότε κάνει μια μικρή πατριωτική πράξη , παρ'όλο που η ίδια δεν θα ένοιωθε και πολύ άνετα με ένα τέτοιο χαρακτηρισμό .
Ας υποθέσουμε πως σε ένα εναλλακτικό σύμπαν η Σ.Τ. αναρωτιέται για τη χρησιμότητα τόσων θεατρικών σκηνών. Γιατί οι θεατρόφιλοι δεν βλέπουν παραστάσεις στην τηλεόραση από το σπίτι τους; Τι θα συνέβαινε αν οι μισές αίθουσες γίνονταν δημοτικά ίντερνετ καφέ; Η wifi hotspots;
Το θέμα δεν είναι καθεαυτό το όποιο κόλλημα της Σ.Τ. Καθένας έχει κι από ένα. Η συγκεκριμένη απόπειρα να το επικοινωνήσει είναι που δημιουργεί κάποια ευθυμία.
@ akindynos:
Έχεις χιούμορ βλέπω! Μόνο σαν αστείο θα μπορούσε να εκλειφθεί ο παραλληλισμός που κάνεις! Βέβαια, και στις εκκλησιές θέατρο παίζουν αλλά μόνο μία συγκεκριμένη παράσταση επί αιώνες τώρα! :):):):)
Καλό πάντως!
Τα μούλτι-κούλτι όνειρα της Σώτης έχουν γίνει εφιάλτης, όπως εμμέσως παραδέχεται, απλά έχει μια δυσκολία να ξεπεράσει και τις ονειρικές της λύσεις ("πρώτα κατεδαφίζουμε τις εκκλησίες...").
Είναι πάντως σε καλό δρόμο επαφής με την πραγματικότητα.
νομίζω ότι απομόνωσες ένα σουρεαλιστικό τμήμα του πολύ ενδιαφέροντος κειμένου της κυρίας. ως ιδέα αυτούσια είναι πατάτα. αλλά ως τμήμα ενός κειμένου, δεν είναι δα και η παπάρα της εβδομάδας. δες το όπως θα έβλεπες την άποψη για το σουρεαλιστικόν τού να πυροβολείς το πλήθος.